-

Jacek-Jarecki

Co jest do czego potrzebne?

Nareszcie jest za co pochwalić małpy z lewicy zarządzające obecnie oświatą. Planowane cięcia w programie historii oraz języka polskiego są wprost fantastyczne. Budzą nadzieję, że wychowane w najnowszym duchu pokolenie wreszcie wyjdzie na ludzi. Pierwsza nauka historia. Rządzący dotychczas w swoim zidioceniu chcieli trafić do młodych z przekazem patriotycznym w sposób tragiczny, nierozumny i przeciwskuteczny. Dla nich (poważnie!) idealny bohater, którego miałaby naśladować młodzież zawsze kończy fatalnie. I w zasadzie ten fatalny koniec jest najważniejszy. Osobiście nie znam nikogo, kto chciałby być bity, poniżany, zamordowany, a na koniec pochowany gdzieś pod płotem. Do tego dodawano niezbędną w takich sytuacjach informację, że jego oprawcom działo się później jak najlepiej, a dzieciom i wnukom oprawcy, to już ho, ho… a nawet dzisiaj. Takie kuszenie na patriotyzm jest raczej koszmarne. Lewica tych oprawców nie wystawi na piedestał, ale wszystko zamieni w obłędne kłamliwe ględzenie i marudzenie, które nie trafi już do nikogo, a przy odrobinie szczęścia również okaże się przeciwskuteczne. Komuna już próbowała tresować młodych w tym duchu, no może po śmierci Stalina, nie aż tak bezczelnie jak Nowacka i jej banda, ale wykazywała pewien oficjalny zapał. Mam tu pewne zastrzeżenia, bo żal mi bitwy pod Grunwaldem, ale skoro i tak wychowano już teraz całe pokolenia, które nie radzą sobie z osią czasu i wieją w podskokach przed każdym faktem historycznym, jakie to ma znaczenie?

Bez zastrzeżeń natomiast co do rzezi lektur. Marudzenie o kodach kulturowych wsadźcie sobie pod kożuch. Swobodnie można, o ile nadal będzie się zmuszało młodzież do czytania, zastąpić Sienkiewicza Grocholą, a Prusa czy innego Reymonta rozczochraną noblistką Tokarczuk. To, że nieczytanie starych dzieł zastąpi nieczytanie nowszych nie ma większego znaczenia. Żaden kod kulturowy nie jest potrzebny do czytania dzieł jakiegoś Mroza czy innego ananasa. Naprawdę nie ma się czym przejmować. No, może tym, że tak zwana klasyka zostanie całkowicie wypchnięta z bibliotek, gdzie w gruncie rzeczy dogorywała z konieczności szkolnej, jako lektura. Tu też, z tej racji, że biblioteki nie są z gumy, z konieczności dziejowej gorsza literatura wyprze lepszą. Na boku zauważę, że biblioteki, jako instytucje utrzymywane z pieniędzy publicznych nie mają obowiązku udostępniać kanonu literatury polskiej i przede wszystkim światowej. Nikt o tym nawet nie pomyślał.

Przecież trylemat Lema nie powstał dzisiaj, a jakieś pięćdziesiąt lat temu. Jeśli ktoś nie zna, to niech się zapozna poniżej. Po pierwsze, nikt nic nie czyta. Po drugie, nawet jak czyta, nie rozumie. Po trzecie wreszcie, nawet jak czyta i rozumie, natychmiast zapomni.

I tego się trzymajmy!

Rzecz w tym, że od dawna wszystko jest dla chętnych. Naprawdę cieszę się z tych planowanych zmian i chwalę lewicę. Weźmy takiego Jacka Woźniakowskiego, który w 1988 roku wydał zbiór felietonów „Czy kultura jest do zbawienia koniecznie potrzeba?” Tak się zastanawiał, a spłodził Rożę Thun. No właśnie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



tagi: lewica 

Jacek-Jarecki
15 lutego 2024 09:57
9     1118    13 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Brasil @Jacek-Jarecki
15 lutego 2024 11:35

"Rzecz w tym, że od dawna wszystko jest dla chętnych"

Własnie tak, o wiedzę trzeba zabiegać. Wpajanie na siłe "kodu kulturowego" przypomina przymusowe karmienie gęsi przez rurkę.

zaloguj się by móc komentować

Jacek-Jarecki @Brasil 15 lutego 2024 11:35
15 lutego 2024 12:09

Piękne porównanie. Wątroba się tylko powiększa, ale dla gęsi żadna rozkosz.

zaloguj się by móc komentować

klon @Jacek-Jarecki
15 lutego 2024 12:26

<<<że tak zwana klasyka zostanie całkowicie wypchnięta z bibliotek,... >>>

Na tym froncie mamy spokój. Klasyki już nie ma w bibliotekach. Chyba, że za klasykę przyjmiemy serię Harleqin. Wtedy tak. Jeszcze jest co usuwać. 

zaloguj się by móc komentować

ArGut @Jacek-Jarecki
15 lutego 2024 12:36

Ładny felieton. Komponuje mnie się z felietonem koleżanki BOZENAN.

SOCJALIŚCI są świetni, pieprzą o BEZPŁATNEJ EDUKACJI, BEZPŁATNEJ I PRZYMUSOWEJ. A wychodzi jak u Klonowicza, nie ma niczego, i jak ta edukacja ma być to jak w Chinach. Trzeba PŁACIĆ.

zaloguj się by móc komentować

Czarny @Jacek-Jarecki
15 lutego 2024 13:15

Gratulując celności artykułu, chciałbym jednak zwrócić uwagę, że Lem to grupa agentów sowieckich, chcących wesprzeć intelektualnie prący na wszystkie strony świata komunizm. Dlatego też jego filuterną, potrójną tezę proponuję pominąć. Nijak się miała do rzeczywistości wtedy, nijak się ma i teraz. 

 

zaloguj się by móc komentować

klon @ArGut 15 lutego 2024 12:36
15 lutego 2024 16:22

Hej, noooo nie u Klonowicza...to żadna dalsza rodzina. :) 

Skrajny "nihilizm" promował Kononowicz.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @klon 15 lutego 2024 16:22
15 lutego 2024 18:06

Tak, przepraszam za telefoniczne literek pomieszanie. Ale nie zgodzę się, żeby pan Kononowicz coś promował, on był ŚWIEŻAKIEM z branży entertainment, jak w tym skeczu -> pierwszy z całej puli ...

Natomiast pan Donald Hitlerowiec ... pasowałby do określenia skrajny "nihilizm". Pasują mu wszystkie WYWIJAŃCE i według mnie wszystkie babole idą na jego konto ...

Co zgrabnie ze zręcznością, jak to czasem pisze Gospodarz Szkoły, prestidigitatora autor felietonu wykorzystał i zauważył, że się na naszą korzyść może obrucić. I NIE BĘDZIEMY musieli być za to wdzięczni pani* Donaldowi Hitlerowcowi.

UWAGI: Pan/Pani* ponieważ nie wiemy co pan Śmiszek Krzysztof nam wysmaży w kwestii mowy polskiej więc może, może już trzeba uważywać raz słowa pan a raz słowa pani do osoby Donalda Hitlerowca.

zaloguj się by móc komentować

zkr @Jacek-Jarecki
15 lutego 2024 18:13

Jacek Sierpinski napisal na swoim blogu:

" Jestem za wykreśleniem z podstawy programowej dla szkół WSZYSTKIEGO.
To znaczy, za jej likwidacją. Szkoły powinny mieć swobodę samodzielnego układania programu nauczania lub pozostawiania go w gestii poszczególnych nauczycieli.
(...)
Kuratoriów oświaty, ministerstwa oświaty czy jednolitych, narzucanych przez państwo egzaminów też nie powinno być.
Ludzie powinni mieć możliwość korzystania z możliwie różnorodnej oferty edukacyjnej na poziomie edukacji podstawowej i średniej – tak jak jest to obecnie z kursami zawodowymi czy językowymi.
Bo ludzie są różni – mają różne talenty, różne plany życiowe, różne zainteresowania."

Wykreślić wszystko

W tym temacie akurat zgadzam sie z nim.

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @Jacek-Jarecki
16 lutego 2024 00:18

Po co ty się tym zajmujesz? Jakaś obsesja, czy cuś? Wiosna panie nadchodzi. I to jest piękne właśnie i tylko.

________

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować